Hollow Knight: Silksong همون مسیری رو ادامه میده که نسخهی اصلی ساخته بود: دنیایی پر از راز، انتخابهای سخت و پایانی که بسته به تصمیمهات میتونه کاملاً تغییر کنه. اینجا فقط بحث شکست دادن باسها یا رد کردن مرحلهها نیست؛ هر انتخابی که میکنی – از انجام یک مأموریت فرعی گرفته تا گفتوگو با یک NPC ساده – میتونه سرنوشت هالونست رو عوض کنه.
بعضی پایانها خیلی دمِ دستن؛ کافیه داستان اصلی رو تا آخر دنبال کنی تا به یکی از اونها برسی. اما بعضی دیگه مثل گنجی مخفی پشت چندین لایه چالش و مأموریت جانبی قفل شدن. برای دیدن اونها باید همهجا رو بگردی، تمام مأموریتهای جانبی رو انجام بدی و حتی سراغ باسهای اختیاری بری که حسابی مهارتت رو به چالش میکشن. تازه، همهی پایانها رو توی یه دور نمیتونی بگیری؛ بعضی وقتها مجبور میشی بازی رو چند بار از اول شروع کنی تا تکهتکه پازل سرنوشت Hornet کامل بشه.
همین تنوع باعث میشه که Silksong ارزش تکرار خیلی بالایی داشته باشه. هر بار که وارد بازی میشی، این حس رو داری که شاید مسیر متفاوتی رو پیش بگیری و به پایانی کاملاً تازه برسی. برای خیلیها، رسیدن به تکتک این پایانها یه جور وسواس لذتبخش محسوب میشه، چون هر کدوم جزئیات تازهای از دنیای بازی رو آشکار میکنه.
حالا اگه میخوای بدونی دقیقاً چند پایان توی Silksong وجود داره و برای باز کردن هرکدوم باید چه کارهایی انجام بدی، توی ادامه همهشون رو برات قدم به قدم توضیح میدم.
چند پایان در Silksong وجود دارد؟
یکی از بزرگترین جذابیتهای Hollow Knight: Silksong همین پایانهای متنوعشه. درست مثل نسخهی اول، داستان فقط یک مسیر مستقیم نداره؛ هر تصمیم و هر آیتمی که پیدا میکنی میتونه راهت رو به سمت یک سرنوشت تازه باز کنه.
در مجموع، بازی ۵ پایان مختلف داره. هر پایان هم به باسفایتهای پایانی و شرایط خاص خودش گره خورده. بعضی پایانها خیلی دمدست هستن و با کمی تلاش باز میشن، اما بعضی دیگه مثل قفلهای چندلایهان که باید حسابی بازی رو زیر و رو کنی، همهی مأموریتهای جانبی رو انجام بدی یا حتی بارها بازی رو از اول شروع کنی تا بهشون برسی.
این پنج پایان عبارتاند از:
-
Weaver Queen – پایان عادی (Normal)
-
Twisted Child – پایان نفرینشده (Cursed)
-
Snared Silk – پایان بد (Bad)
-
Sister of the Void – پایان واقعی (True)
-
Passing of the Age – پایان اضافه (Extra)
نکتهی جالب اینجاست که بعضی از این پایانها فقط با یک انتخاب ساده از بین میرن یا فعال میشن. مثلاً ممکنه فقط انتخاب بین «Bind» یا استفاده از یک آیتم خاص سرنوشت نهایی بازی رو عوض کنه. همین تفاوتهای کوچک باعث میشن تجربهی هر بازیکن از Silksong منحصر بهفرد باشه.
پایان Weaver Queen (پایان عادی)

اگر بخوای بدون دردسر و با یک مسیر نسبتاً خطی به پایان برسی، Weaver Queen همون پایانیه که بیشتر بازیکنها بار اول میبینن. این پایان در واقع پایان عادی یا Normal بازی به حساب میاد.
برای رسیدن بهش باید تا Act 2 جلو بری و در نهایت با باس بزرگ این بخش، یعنی Grand Mother Silk روبهرو بشی. مسیر رسیدن به اون هم بیزحمت نیست؛ قبلش باید وارد Cogwork Core بشی، معماهاشو حل کنی و دوباره با Lace، یکی از سرسختترین دشمنهای Hornet، مبارزه کنی. این دومین رویارویی با Lace از سختترین بخشهای بازیه و عملاً دروازهی ورودت به پایانها محسوب میشه.
وقتی بالاخره Grand Mother Silk رو شکست دادی، بازی یه انتخاب سرنوشتساز جلوت میذاره: گزینهی Bind. اگه این گزینه رو بزنی، Hornet قدرت مادر تارها رو به خودش میبنده. تصویر پایانی نشون میده که هم Hornet و هم Citadel در تارهای ابریشمی پیچیده میشن و مادر تارها شروع به دگرگون شدن میکنه، درست قبل از اینکه صفحه به سیاهی بره.
این پایان نشون میده که Hornet با وجود تمام سختیها، راه سادهتر رو انتخاب کرده: کنترل دشمن و محکم نگه داشتن اوضاع به جای باز کردن مسیرهای جدید و خطرناک. شاید عادیترین پایان باشه، اما همچنان حس سنگینی داره و نشون میده که دنیای Silksong هیچوقت انتخابهای بدون پیامد بهت نمیده.
پایان Twisted Child (پایان نفرینشده)

این پایان نسبت به Weaver Queen خیلی خاصتر و تاریکتره، چون تنها زمانی اتفاق میافته که Hornet زیر یک نفرین سنگین قرار گرفته باشه. برای رسیدن به این سرنوشت، باید قبل از رسیدن به Grand Mother Silk، زنجیرهای از مأموریتهای عجیب و پر رمز و راز رو دنبال کنی.
ماجرا از مأموریتی به نام Rite of the Pollip شروع میشه. باید همهی Pollip Hearts رو جمعآوری کنی و خواستهی Pollip Wish رو کامل کنی. در ادامه، توی منطقهی Bilewater یک آیتم خاص به اسم Twisted Bud پیدا میکنی. این جوانه رو باید به Greyroot، جادوگری که در جنگل Shellwood زندگی میکنه، تحویل بدی. Greyroot بعد از گرفتن این آیتم، تو رو وارد مراسم تاریک Rite of Rebirth میکنه.
اینجاست که همهچیز رنگ و بوی نفرین میگیره. Hornet بهدست Greyroot به دام میافته و در Chapel of the Witch زندانی میشه. وقتی بالاخره موفق به فرار میشی، سلاح معروفش یعنی Needle تغییر شکل داده؛ نشانهای واضح از اینکه یک نفرین قدرتمند حالا در وجودش ریشه دوانده.
یک نکتهی حیاتی وجود داره: در طول بازی، شخصیتی به نام Pavo راه درمان این نفرین رو نشونت میده. اما اگه به فکر دیدن پایان Twisted Child هستی، باید در برابر وسوسهی درمان مقاومت کنی. چون بهمحض اینکه نفرین رو برداری، این مسیر بسته میشه.
در نهایت، وقتی با Grand Mother Silk در Act 2 مبارزه میکنی و اون رو شکست میدی، اگه هنوز نفرین همراهت باشه، بازی وارد این پایان میشه. نتیجه، یکی از تاریکترین و تلخترین سرنوشتهاییه که Hornet میتونه تجربه کنه: تبدیل شدن به فرزند پیچیده و نفرینشده، در حالیکه تاریکی وجودش رو بلعیده.
پایان Snared Silk (پایان بد)

اسمش شاید «پایان بد» باشه، اما حقیقت اینه که Snared Silk بیشتر شبیه یه دروازهست تا پایان واقعی. این مسیر در واقع قفل ورود به Act 3 رو باز میکنه؛ جایی که Silksong از همیشه سختتر و تاریکتر میشه.
برای رسیدن به این سرنوشت، باید وقت زیادی صرف کنی و تقریباً تمام Wish quests بازی رو کامل انجام بدی. این مأموریتها رو میتونی از تابلوهای اعلانات (Bulletin Boards) توی مناطق مختلف پیدا کنی. وقتی بیشترشون رو پیش بردی، کمکم به سمت یه Wish خیلی مهم به اسم Silk and Soul هدایت میشی.
تو این مرحله باید چهار آیتم کلیدی رو به دست بیاری:
-
Hermit’s Soul
-
Maiden’s Soul
-
Seeker’s Soul
-
Snare Setter
وقتی این آیتمها رو جمع کردی، باید پیش شخصیت Caretaker در منطقهی Songclave بری. اون با استفاده از این چهار روح و ابزار، برایت یه شیء قدرتمند به اسم Needolin میسازه. این آیتم تنها چیزیه که میتونه سرنوشت نبرد با Grand Mother Silk رو تغییر بده.
وقتی به مبارزهی نهایی در Act 2 میرسی و Grand Mother Silk رو شکست میدی، به جای گزینهی آشنای Bind، یک انتخاب تازه روی صفحه ظاهر میشه: استفاده از Needolin. اگه این گزینه رو انتخاب کنی، پایان Snared Silk شروع میشه.
نتیجهی این پایان؟ دنیای بازی به روی منطقهی The Abyss باز میشه، و تو وارد Act 3 میشی؛ جایی که دشمنها خشنتر، مراحل پیچیدهتر و داستان سنگینتر از همیشهست. خیلیها این پایان رو «بد» میدونن، اما در حقیقت، همون مسیریه که بازی رو به سمت پایان واقعی (True Ending) هدایت میکنه.
پایان Sister of the Void (پایان واقعی)

این همون پایانیه که بیشتر طرفدارها بهش میگن True Ending. برای باز کردنش باید وارد Act 3 بشی؛ مسیری که فقط با پایان Snared Silk آزاد میشه. از همینجا میتونی حدس بزنی که راه رسیدن به Sister of the Void اصلاً ساده نیست.
اولین قدم، شکست دادن چند تا باس کلیدی در Act 3 ـه. هرکدوم از این باسها یک قلب خاص بهت میدن که لازمهی ادامهی مسیرن:
-
شکست Nyleth در Grand Gate → دریافت Pollen Heart
-
شکست Khann در Sands of Karak → دریافت Encrusted Heart
-
شکست Karmelita در Hunter’s March → دریافت Hunter’s Heart
وقتی این سه قلب رو جمع کردی، باید وارد منطقهی Moss Grotto بشی و یک آیین (Ritual) رو کامل کنی. نتیجهی این آیین، یک آیتم قدرتمند به اسم Overbloom خواهد بود.
از اینجا به بعد بازی تو رو به عمق تاریکترین منطقه میفرسته: The Abyss. توی این بخش با یکی از سختترین باسهای Silksong، یعنی The Lost Lace، روبهرو میشی. فقط وقتی که این موجود رو شکست بدی، مسیرت به سمت باس نهایی Act 3 باز میشه.
نبرد پایانی این Act بهمعنای واقعی کلمه یک آزمون نهاییه؛ هم از نظر مکانیکهای گیمپلی و هم از نظر داستان. بعد از پیروزی در این جنگ، بازی پایان Sister of the Void رو نشون میده. اینجا Hornet با تاریکی مطلق روبهرو میشه و سرنوشتی که میبینه سنگینتر، عمیقتر و واقعیتر از هر چیزیه که قبلش تجربه کرده.
این پایان، جواب اصلی بسیاری از سؤالهاییه که بازی در طول مسیرت جلوت میذاره و برای خیلیها، کاملترین و رضایتبخشترین نتیجهی ماجراجویی در Silksong به حساب میاد.
پایان Passing of the Age (پایان اضافه)

این پایان در Act 3 اتفاق میافته، اما برخلاف بقیه پایانها بیشتر رنگوبوی مخفی و طنز تلخ داره. خیلی راحت ممکنه بازیکنها هیچوقت سراغش نرن، چون مسیرش حسابی پیچیده و غیرمستقیمه.
شروع ماجرا با ملاقات NPC عجیبی به اسم Fleamaster در منطقهی Putrified Ductsه. وقتی باهاش صحبت میکنی، یه Wish جدید به اسم Ecstasy of the End فعال میشه. این مأموریت مثل باز کردن یک زنجیره از مسیرهای مخفی عمل میکنه.
بعد از اون، باید از یه راه پنهانی بالا بری تا با یکی از آشناترین شخصیتهای عجیبوغریب دنیای Hollow Knight روبهرو بشی: Mister Mushroom. این موجود خاص در چندین منطقه مختلف ظاهر میشه، از جمله:
-
Moss Grotto
-
Bone Bottom
-
Far Fields
-
Grey Moore
-
The Slab
-
Mount Fay
-
و در نهایت Choral Chambers
برای پیش بردن این پایان باید تمام دیالوگهای Mister Mushroom رو در هر مکانی که ظاهر میشه کامل گوش بدی. هر بار که صحبتهاش تموم میشه، ناپدید میشه تا در جای دیگه ظاهر بشه. این بخش بازی دقیقاً حالوهوای یک جستوجوی مخفیانه و طنزآلود داره.
وقتی همهی دیالوگها رو exhaust کردی و Mister Mushroom آخرین بار توی Choral Chambers ظاهر شد، میتونی مسیرت رو ادامه بدی و مثل همیشه به باس پایانی Act 3 برسی. اما نتیجه این بار با چیزی که انتظار داری فرق داره.
بهجای یک سرانجام سنگین و قطعی، بازی یک پیام مرموز روی صفحه میآره: “To Be Continued”. این پایان، بهجای بسته شدن ماجرا، حس باز موندن داستان رو القا میکنه؛ انگار Team Cherry عمداً داره چشمکی میزنه که «این تازه آخر ماجرا نیست». برای خیلیها این پایان مثل یک ایستر اگ بزرگه که اشارهای به آیندهی احتمالی سری Hollow Knight داره.
جمعبندی
پایانهای Hollow Knight: Silksong هرکدوم تکهای از سرنوشت Hornet رو نشون میدن. مسیر سادهی Weaver Queen، نفرین تاریک Twisted Child، گذرگاه مخفی Snared Silk، نبرد سخت و سرنوشتساز Sister of the Void و در نهایت راز مرموز Passing of the Age، همه بخشی از پازلی هستن که تجربهی بازی رو منحصربهفرد میکنه.
هیچکدوم از این پایانها به هم شبیه نیستن؛ هرکدوم فضای خودش رو داره و جزئیات تازهای رو از دنیای Silksong برملا میکنه. همین تفاوتهاست که ارزش تکرار بازی رو بالا میبره و باعث میشه هر بار تجربهی تازهای داشته باشی.
در آخر، پایان Passing of the Age با پیام “To Be Continued” حس عجیبی میده؛ انگار Team Cherry داره اشاره میکنه که این دنیا هنوز کامل تموم نشده و چیزهای بیشتری در انتظار ماست.

