تا حالا شده با خودت فکر کنی چجوری یه بازی، از بین این همه بازی خفن و باحال میتونه عنوان «بازی سال» رو به دست بیاره؟! یعنی چی میشه که یه بازی مثل The Witcher 3 یا Elden Ring میاد و همه رو شگفتزده میکنه و میگه «بله، منم بهترین بازی سال!»؟ از سال 2014 تا 2023، هر ساله یه بازی اومده و با نوآوری، داستانهای خفن و گرافیک فوقالعاده، لقب Game of the Year رو به خودش اختصاص داده. اما اصلاً چی میشه که این بازیها انتخاب میشن؟ چه جوری داورا تصمیم میگیرن که کدوم بازی بهترینه؟
تاریخچهی Game Of The Year
اول از همه باید بدونیم که “بازی سال” یه جایزهست که از طریق رویدادهای مختلف مثل The Game Awards به بازیهای ویدیویی داده میشه. این جایزه فقط برای فروش بالا یا گرافیک فوقالعاده نیست، بلکه به بازیهایی داده میشه که توی بخشهای مختلف مثل داستانگویی، موسیقی، خلاقیت و صد البته گیمپلی حسابی بدرخشن. مثلاً یه بازی مثل God of War یا Sekiro فقط به خاطر گرافیکش برنده نشده، بلکه داستانهایی داشتن که بازیکنها رو تا آخر ماجرا کشوندن، فضاهای جدیدی که حس تازگی به بازیکنها میدادن و کلی ویژگی دیگه که باعث شد همه با دهن باز بهشون نگاه کنن.
چطور یه بازی میتونه Game Of The Year بشه؟
حالا بیایم یه نگاه دقیقتر بندازیم. بازیها چطور انتخاب میشن؟ خب، The Game Awards به عنوان یکی از معتبرترین نهادهایی که این جایزه رو میده،فرایند انتخاب بازی ها ترکیبی از نظرهای کاربران و رای داورهای حرفهای رو در نظر میگیره که 90 درصد رای داورا و 10 درصد نظرات گیمرها تو این انتخابها دخیلن.
داورا چیا رو بررسی میکنن؟
گیمپلی: آیا بازی سرگرمکنندهست؟ نوآوری داره؟ بازی تکراری و خستهکننده نیست؟
داستان: آیا داستان بازی قوی و تأثیرگذاره؟ شخصیتها خوب پرداخته شدن؟
طراحی هنری و گرافیک: آیا بازی زیبا و هنریه؟ محیطها، کاراکترها و جلوههای ویژه چطورن؟
موسیقی و صداپیشگی: آیا موسیقی و افکتهای صوتی بازی خوبن؟ صداپیشگی کاراکترها درست اجرا شده؟به این ترتیب، بازیای که در هر چهار دسته بدرخشه، به احتمال زیاد برنده بازی سال میشه.
خب حالا که راجع به مفهوم صحبت کردیم بریم نگاهی به بازی هایی که از سال 2014 تا 2023 عنوان Game Of The Year رو گرفتن رو بیشتر بشناسیم!
2014: Dragon Age: Inquisition – وقتی ماجراجویی وارد عصر فانتزی شد
سال 2014 با Dragon Age: Inquisition شروع شد. این بازی که توسط استودیو BioWare ساخته شده بود، یه نقشآفرینی فانتزی با دنیای گسترده و داستانهای پیچیده بود. یکی از گیمرها درباره این بازی گفته بود: «هر بار که وارد این دنیا میشدم، حس میکردم واقعا دارم در یه دنیای موازی زندگی میکنم.» منتقدان هم به داستان غنی و آزادی عمل بازیکن در انتخابهای اخلاقی تاکید داشتند، اما بعضیها از پیچیدگیهای بیش از حد بازی شکایت میکردند.

2015: The Witcher 3: Wild Hunt – دنیای ویچر فراتر از تصور
سال بعد نوبت The Witcher 3: Wild Hunt از CD Projekt Red بود. این بازی با دنیای باز غنی و داستانهای فرعی جذاب، به یکی از شاهکارهای تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل شد. هرکسی که حتی یه ذره اهل فانتزی باشه، با داستانهای گرالت از ریویا ارتباط برقرار میکرد. نظرات منتقدان حاکی از این بود که این بازی استانداردهای جدیدی برای روایت در بازیهای ویدیویی ایجاد کرده. یکی از نقدهای معروف گفته بود: «این بازی کاری کرد که هر بازی دیگری بعد از اون، از نظر داستانگویی کم بیاورد!»
(من که عاشق گرالتم ، شما چطور ؟ )

2016: Overwatch – تیمی که همهچی رو تغییر داد
Overwatch در سال 2016 اومد و ژانر شوتر تیمی رو به سطح دیگهای برد. این بازی که توسط Blizzard ساخته شده بود، با ترکیب شخصیتهای متنوع و مکانیکهای تیمی، باعث شد بازیکنها از همهجای دنیا به تیمهای رقابتی بپیوندند. یکی از طرفدارها گفت: «هر مسابقه یه تجربه تازه بود، هیچ وقت خستهکننده نمیشد.» از طرف دیگه، منتقدان هم این بازی رو به خاطر گیمپلی روان و تعادل بین شخصیتها تحسین میکردند، اگرچه برخی از مشکلات سرورهای بازی همیشه دردسر ساز بود

2017: The Legend of Zelda: Breath of the Wild – افسانهای که باز تعریف شد
سال 2017 با The Legend of Zelda: Breath of the Wild درخشید. این بازی از Nintendo نه تنها سری زلدا رو بازتعریف کرد، بلکه مفهوم بازیهای جهانباز رو هم تغییر داد. «هر گوشهای از این دنیا، یه راز پنهان داشت که فقط باید کشفش میکردی!» این نظر یکی از بازیکنهای متعصب این بازی بود. منتقدان هم از آزادی عملی که به بازیکن داده شده بود، حسابی تعریف کردند. «هر مسیری که میرفتی، حس میکردی خودت داری داستان رو میسازی»، این نظر یکی از منتقدین برجسته بود

2018: God of War – بازگشت کریتوس با روایتی شخصیتر
کریتوس با چهرهای متفاوتتر از گذشته در God of War 2018 برگشت. این بازی که از استودیو Santa Monica اومده بود، داستانی شخصیتر و حسیتر رو روایت میکرد. بسیاری از گیمرها از تغییراتی که در شخصیت کریتوس و روابطش با پسرش ایجاد شده بود، شگفتزده بودند. یکی از نظرات گیمرها این بود: «من انتظار داشتم یه بازی پر از خشونت ببینم، ولی به جای اون، یه داستان احساسی و پر از عواطف دریافت کردم!» منتقدان هم بازی رو به خاطر روایت قوی و گیمپلی متعادلش تحسین کردند

2019: Sekiro: Shadows Die Twice – چالشبرانگیزتر از همیشه
Sekiro: Shadows Die Twice با مکانیکهای مبارزاتی پیچیدهاش در سال 2019 برنده شد. این بازی از استودیو FromSoftware یه تجربه ناب و سخت از اکشن و استراتژی رو به بازیکنان ارائه داد. یکی از بازیکنها میگه: «هر بار که میمردم، چیزی جدید یاد میگرفتم. همین بود که باعث شد از شکستهام لذت ببرم!» منتقدان هم این بازی رو به خاطر تنوع مبارزات و دشواری بالاش تحسین کردند، هرچند برخی معتقد بودند که سختی بیش از حد بازی ممکنه برای بعضیها ناامیدکننده باشه

2020: The Last of Us Part II – روایتی که اشکها رو درآورد
وقتی نوبت به The Last of Us Part II رسید، همه انتظار داشتن که این بازی حسابی سروصدا کنه و همینطور هم شد. این بازی از استودیو Naughty Dog به خاطر روایت احساسی و شخصیتپردازیهای قویاش حسابی مورد تحسین قرار گرفت. یکی از طرفداران بازی گفته بود: «این بازی همه احساسات من رو از شادی تا غم، توی خودش داشت.» البته نظرات منتقدان هم از نظر احساسی و هم از نظر تکنیکی کاملاً مثبت بود، اگرچه برخی از کاربران انتقاد داشتند که داستان بیش از حد غمانگیز شده

2021: It Takes Two – وقتی همکاری معنای جدیدی پیدا کرد
It Takes Two در سال 2021 به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد و واقعاً یه تجربه متفاوت از همکاری رو ارائه داد. این بازی که توسط Hazelight Studios ساخته شده بود، با طراحی منحصر به فرد و مکانیکهای جذابش همه رو شگفتزده کرد. نظرات کاربران درباره این بازی نشون میداد که یکی از بهترین بازیهای چند نفرهای بوده که تا حالا تجربه کردند: «این بازی رو با دوستت بازی کن، تا آخر عمر ازش حرف میزنی!» منتقدان هم طراحی متنوع مراحل و داستان سرراست اما موثر بازی رو تحسین کردند

2022: Elden Ring – یک ماجراجویی کهن و بیپایان
Elden Ring سال 2022 رو با بردن جایزه بازی سال به تسخیر خودش درآورد. این بازی از استودیو FromSoftware با دنیای وسیع و پر از رمز و راز، ترکیبی از اکشن چالشبرانگیز و کاوش عمیق رو ارائه داد. یکی از گیمرها گفته بود: «احساس میکنی که هر گوشه از این دنیا داستانی داره که فقط تو باید کشفش کنی.» منتقدان هم این بازی رو به خاطر ترکیب استادانهی جهانباز و مبارزات تحسین کردند

2023: Baldur’s Gate 3 – آزادی عمل در اوج داستانسرایی
در نهایت، Baldur’s Gate 3 در سال 2023 به عنوان بازی سال انتخاب شد. این بازی از استودیو Larian Studios با داستان عمیق و شخصیتهای پیچیده، ترکیبی عالی از نقشآفرینی کلاسیک و مدرن ارائه داد. کاربران از آزادی عمل بینظیر در بازی تعریف کردند: «میتونی هر تصمیمی که دلت میخواد بگیری و بازی بهت پاسخ مناسب میده!» منتقدان هم به همین دلیل بازی رو ستایش کردند و گفتند که این بازی استانداردهای جدیدی برای نقشآفرینی در دنیای بازیهای ویدیویی تعیین کرده(حقیقتا دوست دارم سر فرصت راجع به این بازی بیشتر باهاتون صحبت کنم ، چون حس میکنم این بازی حقشه که بیشتر شناخته و معروف بشه)

و اما Game Of The Year 2024
در سال 2024، یه سری بازیهای خفن داریم که همه سر و صدا کردن و احتمال زیاد یکی از اینا بازی سال بشه. مثلاً Starfield با ماجراجویی توی فضا، یا Final Fantasy XVI که یه داستان تاریک و عمیق داره. Spider-Man 2 هم با اکشن سریعش خیلیها رو جذب کرده، و The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom با دنیای باز و خلاقانش کلی دل برده. حتی Alan Wake 2 هم با فضاسازی ترسناک و داستان پیچیدهش یه تجربه متفاوت داده. امسال رقابت خیلی نزدیکه و هر کدوم از این بازیها یه ویژگی خاص دارن که میتونه اونا رو برنده کنه.
برای مشاهده بنردگان سال 2024 میتونید مطلب “The Game Awards 2024: هیجان، رقابت و برندگان!” رو مطالعه کنید.
حرف آخر:
دوره 2014 تا 2023 یکی از طلاییترین دورانهای صنعت بازیهای ویدیویی بود که هر سال با بازیهای جدید و تحولات نوآورانهای پر از شگفتی شد. از دنیای فانتزی Dragon Age تا جهان باز و اسرارآمیز Elden Ring و آزادی عمل در Baldur’s Gate 3، این بازیها تجربههایی ناب از بازیهای ویدیویی رو به طرفداران ارائه دادند که هر کدومشون به یاد ماندنی هستند. و البته که بهترین بازی سال 2024 هم تا چند وقت دیگه اعلام میشه و ما که به شدت منتظر این لحظه ایم! نظر شما چیه؟

